Brand van VO 216 – FAQ OCMW GEMEENTE LOJEGA

11 juli 2023 - 14:02

PRAKTISCHE INFORMATIE

  1. Zijn er specifieke permanenties voorzien voor vragen in verband met de brand aan de Van Overbekelaan 216?

Ja, gezamenlijke permanenties (gemeente, OCMW, Lojega) worden gehouden tot 14 juli a.s. op de Rusatiralaan 6 in Ganshoren:

  • Maandag van 9u tot 12u
  • Dinsdag van 9u tot 12u
  • Woensdag van 9u tot 12u en van 13u tot 16u
  • Donderdag van 9u tot 12u
  • Vrijdag van 9u tot 12u

Vanaf 17 juli a.s. zal elke instelling haar eigen permanenties organiseren.

Lojega ontvangt u op dinsdag van 13u tot 15u30 en donderdag van 9u tot 12u. U kan ook een e-mail sturen naar info.lojega@lojega.be.

Het OCMW is open van maandag tot vrijdag van 8 tot 16 uur.

De gemeente is open voor het publiek van maandag tot vrijdag van 8.30 tot 11.45 uur en van 13.30 tot 14.45 uur.

 

  1. Wanner zijn er telefonische permanenties?

Lojega: 02/ 426 23 94, maandag tot woensdag van 9u tot 12u en donderdag van 13u tot 15u30. Buiten deze uren kun je contact opnemen met de wachtdienst (02/432 97 98) of onze maatschappelijk werkers.

OCMW: 02/ 422 57 57 – van maandag tot vrijdag van 8 tot 16 uur.

De gemeente is telefonisch bereikbaar van maandag tot vrijdag van 08u30 tot 11u45 en van 13u30 tot 14u45.

 

VERZEKERINGEN

  1. Hoe dien ik een aangifte in?

U moet contact opnemen met uw verzekeraar, die u om de volgende informatie zou kunnen vragen:

  • Foto’s van uw beschadigde woning (u kan tot 16 juli 2023 elke dag van 10.00 tot 14.00 uur toegang krijgen tot uw woning);
  • Een schadecertificaat (verkrijgbaar bij Lojega, zie punt 4);
  • Een gedetailleerde lijst van uw materiële schade (meubels, kleding, juwelen) – stel deze op voorhand op!
  • Nummer van het PV opgesteld door de politie: B.R.L.2.025996/2023 ;
  • Een kopie van het Onbewoonbaarheidsbesluit (online beschikbaar – zie punt 4).

Vergeet niet uw verzekeraar te vragen of hij de kosten van herhuisvesting dekt en voor hoe lang.

U dient een afspraak te maken met uw expert en naar de plaats van de brand te gaan tijdens de uren waarop de politie aanwezig is, van 10.00 tot 14.00 uur tot 16 juli, zodat zij u de toegang tot het gebouw kunnen garanderen.

 

  1. Hoe kan ik een schadecertificaat afhalen?

U kan het schadecertificaat  afhalen tijdens de permanenties (Rusatiralaan 6 in Ganshoren).

Het Onbewoonbaarheidsarrest is ook verkrijgbaar tijdens de permanenties van Lojega, aan het onthaal van het gemeentehuis van Ganshoren (tijdens de openingsuren) of van het OCMW van Ganshoren (tijdens de openingsuren) en op de website van Lojega (www.lojega.be).

 

  1. Moet ik een verzekering afsluiten voor mijn tijdelijke woonst?

Als u opnieuw bij Lojega wordt gehuisvest, moet u een nieuwe verzekering afsluiten op basis van de overeenkomst voor precaire woning die u met Lojega hebt afgesloten of uw verzekeraar op de hoogte brengen van het feit dat u in een tijdelijke woonst verblijft op een ander adres.

Als u buiten het Lojegapatrionium wordt gehuisvest, moet u een verzekering afsluiten volgens de voorwaarden van de overeenkomst voor precaire woning die met de eigenaarsorganisatie is gesloten (OCMW, andere Openbare Vastgoedmaatschappijen (OVM), enz.).

 

  1. Welke schade wordt gedekt door mijn verzekering?

De verzekering van Lojega dekt alles wat deel uitmaakt van het gebouw (muren, deuren, vloeren en alles wat Lojega ter beschikking stelt).

Alles wat te maken heeft met uw inboedel en persoonlijke bezittingen (meubels, multimedia, huishoudelijke apparaten, kleding, etc.) wordt gedekt door het luik “inhoud” van uw  verzekering.

 

UW WOONST AAN DE VAN OVERBEKELAAN 216

  1. Kan ik toegang krijgen tot mijn woonst en mijn persoonlijke bezittingen ophalen?

Het goed is onbewoonbaar verklaard. De toegang is dus verboden.

Er zijn 2 uitzonderingen:

  • U mag uw woning betreden tot 16 juli 2023 van 10u tot 14u, enkel indien u vergezeld wordt door de politie, die ter plaatse aanwezig zal zijn;
  • Experten en werklui aangesteld door Lojega zullen toegang krijgen tot het gebouw met de toestemming en onder de verantwoordelijkheid van Lojega.

Vergeet niet uw briefwisseling uit uw brievenbus te halen, uw koelkast te legen en de levensmiddelen mee te nemen (als uw keuken niet toegankelijk is, neem dan contact op met de technische dienst van Lojega zodat een medewerker de toegang kan verlenen).

 

  1. Hoe wordt  de  beveiliging   van  de  flats  in  het  gebouw  aan    de  Van Overbekelaan  216 aangepakt ?

De beveiliging is voorbij. De inkomdeuren van de flats zijn voorzien van hangsloten.

 

  1. Wordt mijn woning schoongemaakt?

Ja, Lojega zal binnenkort een schoonmaakbedrijf aanstellen om de binnen- en buitenkant van het gebouw en jullie woonsten schoon te maken. U krijgt te zijner tijd een planning toegestuurd.

 

  1. Wat moet ik doen met mijn contracten met mijn energie-, water- en kabeltelevisieleveranciers voor mijn getroffen woning?

U wordt verzocht contact op te nemen met uw leveranciers en de te treffen regelingen te bespreken, zodat u de betaling van uw voorschotten/rekeningen kunt opschorten terwijl uw flat wordt hersteld.

 

  1. Moet ik de huur voor de 216 betalen?

Nee, u hoeft geen huur te betalen totdat u opnieuw in uw appartement woont.

  • Als u per domiciliëring betaalt, heeft Lojega de betaling opgeschort;
  • Als u per doorlopende opdracht betaalt, moet u contact opnemen met uw bank om de betaling op te schorten;
  • Als de huur voor juli al betaald is, neem dan contact op met de boekhouding van Lojega, die de huur zal terugstorten (lojega@lojega.be).

 

  1. Hoe kan ik mijn briefwisseling ophalen?

Uw briefwisseling wordt doorgestuurd naar het adres van Lojega en kan opgehald worden in het kantoor in Ganshoren (Rusatiralaan 6).

 

  1. Kan ik mijn adres behouden?

Voorlopig behoudt u uw  ‘administratief’ adres. Het gemeentebestuur  is op de hoogte gebracht en er zal op korte termijn,  geen schrapping plaatsvinden.

Als u vragen hebt over uw administratieve situatie, neem dan contact op met de gemeente Ganshoren.

Dienst Bevolking :

  • Telefonisch: 02/464.05.15 – 16 – 17 – 66 (van maandag tot vrijdag van 08u30 tot 12u en van 13u30 tot 15u)
  • Per e-mail: bevolking@ganshoren.brussels

Dienst Vreemdelingen:

 

HERHUISVESTING

Als u nog geen contact hebt opgenomen met Lojega sinds de brand, doe dat zo snel mogelijk (02/426.23.94)!

  1. Hoe lang zal ik in een tijdelijke woonst verblijven? Wanneer kan ik terugkeren naar mijn woning in de 216?

Voor de woningen die de minste schade hebben geleden, hopen we dat u er binnen de  12 weken  kunt terugkeren, afhankelijk van de bevestiging door de ondernemers die aan het herstel van het gebouw werken.

Voor woningen  die rechtstreeks getroffen zijn door de brand, zal het helaas minstens een jaar duren.

 

  1. Moet ik iets betalen voor de woning waar ik tijdelijk verblijf?

Als u tijdelijk bij Lojega wordt gehuisvest, wordt er een forfaitair bedrag vastgesteld op basis van het type accommodatie dat u bewoont, om de kosten te dekken.

Als u buiten Lojega’s portefeuille wordt gehuisvest, hangt dit af van de overeenkomst die is getekend voor tijdelijke verblijf.

 

  1. Moet ik mijn huidige verblijfplaats aangeven bij de gemeente?

Nee. Het is niet mogelijk om u te domiciliëren in een woning die u tijdelijk bewoont.

Als u zou beslissen om permanent naar een nieuwe woning te verhuizen, moet u zich inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen.

 

  1. Moet ik een overeenkomst tekenen voor de woning waar ik momenteel verblijf?

Als u tijdelijk bij Lojega herhuisvest bent in een appartement dat na een bezoek van de technische dienst,  conform is verklaard, hebt u op voorhand een overeenkomst getekend voor de ter beschikkingstelling van  het appartement.

Vanaf de week van 10 juli 2023 zal u worden gevraagd om een overeenkomst voor precaire woning te ondertekenen voor een periode van één maand, die kan worden verlengd en waarin het bedrag wordt vastgesteld dat per maand moet worden betaald (om de nutsvoorzieningen te dekken).

Als u bij een OVM-partner wordt ondergebracht, zal u ook worden gevraagd een contract te ondertekenen met de OVM die u tijdelijk onderdak biedt.

 

  1. Mijn tijdelijke woonst is vuil, wat moet ik doen?

Onze teams zijn beschikbaar om u tijdelijke woonst helemaal schoon te komen maken. U kan de coördinator van de schoonmaakdienst contacteren op het nummer  0490/47.81.33.

 

  1. Moet ik parking betalen als ik in een andere zone wordt gehuisvest?

Als u binnen Ganshoren verhuisd bent door Lojega, is het in dezelfde zone en u hoeft niets te doen.

Als u zich in een andere parkeerzone bevindt in de gemeente Ganshoren of in een andere gemeente die beheerd wordt door Parking.Brussels, neem dan contact op met Parking.Brussels, Keizer Karellaan 140 (Gemeentehuis, gelijkvloers). Openingsuren tijdens de zomer (donderdag) :

  • 6/7: 13u30 tot 17u00
  • 13/7: 13.30 tot 15u
  • 20/7: 13u30 tot 15u
  • 27/7: 13.30 tot 15.00 u
  • 3/8: 13.30 tot 15.00 u
  • 10/8: 13.30 tot 15u
  • 17/8: 13.30 tot 15u
  • 24/8: 13.30 tot 15u
  • 31/8: 13.30 tot 17u

Bewoners die tijdelijk in Jette worden ondergebracht, kunnen hun vrijstelling aanvragen bij  info@parking.brussels, met vermelding van :

  1. Hun naam
  2. Hun rijksregisternummer
  3. Hun tijdelijk adres
  4. Hun nummerplaat
  5. Hun status als slachtoffer van de 216 Van Overbekelaan in Ganshoren.

Of in de gemeente waar u tijdelijk verblijft als die geen overeenkomst heeft met Parking Brussels.

 

  1. Hoe vraag ik een installatiepremie voor zwaar getroffen bewoners aan?

De OCMWs van Ganshoren en Jette zullen contact opnemen met alle betrokkenen om de nodige stappen te ondernemen.

 

  1. Kan ik basismeubilair krijgen (koelkast, matrassen, elektrische kookplaten, …)?

Het OCMW leent momenteel koelkasten uit, af te halen in de gemeentelijke garage (Kerkstraat 23 in Ganshoren) tot 27 juli 2023 tussen 7u30 en 9u30 (ma, di, do).  U dient zich aan te melden met uw identiteitsbewijs en een voertuig om de koelkast te vervoeren.

Als u hulp nodig hebt bij het vervoeren van de koelkast, kan u dit ter plaatse aanvragen. Een levering zal worden georganiseerd door de gemeente en het OCMW van Ganshoren.

Lojega leent elektrische kookplaten en matrassen uit; u kan een aanvraag indienen tijdens de permanenties.

Voor alle andere meubelaanvragen kan u terecht bij de maatschappelijke werkster van het OCMW.

 

PSYCHOSOCIALE HULP

  1. Waar kan ik terecht voor psychologische hulp?
  • Een permanentie van het Primavera Centrum zal plaatsvinden in de kantoren van Lojega tijdens de gezamenlijke permanentie op woensdag 12 juli van 13.00 uur tot 16.00 uur en vrijdag 14 juli van 9.00 uur tot 12.00 uur.
  • Bij de zelfhulpgroep van het Medisch Centrum Calendula, die samenkomt op dinsdag 11, 18 en 25 juli van 17.00 tot 19.00 uur, Sint-Martinuskerkstraat 55. De deelname is gratis, maar u moet zich wel aanmelden via 02 420 20 89.
  • Bij de dienst Slachtofferhulp van de politie op 02 412 65 58 van 9 tot 17 uur van maandag tot vrijdag.
  • Bij het Bureau voor Slachtofferhulp van de gemeente Jette: 02 423 14 50.

 

  1. Waar kan ik terecht voor voedselhulp?

Tot 21 juli 2023:

  • Als u in Jette bent gehuisvest, kan u voor middag- en avondmaal terecht bij Resto Jet (Kardinaal Mercierplein, 36).
  • Als u in Ganshoren gehuisvest bent, kan u van 12 tot 13 uur en van 17 tot 18.30 uur terecht bij het OCMW van Ganshoren, Hervormingslaan 63.

 

  1. Is er hulp om de was te doen?

In Ganshoren en Jette stelt het OCMW jetons ter beschikking voor de wasserette.

ingedeeld in : ,